BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

lördag 17 maj 2008

Hej alla!

Oj, va det var länge sedan jag skrev i bloggen! Hoppas alla mår bra där ute och att ni passar på att njuta av sol och värme!

Häromkvällen satt jag och min kära väninna på min uteplats och myste med levande ljus. Rätt som det är hör vi ett konstigt ljud och ser något stort komma emot oss - en ollonborre! Vi gaspar båda efter luft och känner paniken komma stigande - tittar på varandra med skräck i ögonen och utbrister samtidigt "nää, inte redan??!!" Ni förstår, vi är båda fruktansvärt rädda för dessa vidriga varelser. Förra året skulle jag smälla bort en ollonborre med en flugsmällare och den small rakt in i väninnans panna! Haha, jaa, jag lovar att det var en syn - mindre kul för väninnan, fniss...

Passar på att visa lite av mina sommarprojekt till framsidan av tomten, vad tycks? Jag bytade ut mina gamla stenar till vitt singel, tyckte det livade upp lite - sedan är det ju kul med förnyelse också, eller hur? Den lilla mörka plätten brevid bänken fick också singel, en ny kruka och murgröna som så småningom och förhoppningsvis ska bli en enda stor ring. Gräset som stod där innan fick flytta, syrénbuskarna tar all sol. Stolen hittade jag på loppis, sågade ut sitsen, fäste med hönsnät och la i skydd, hur lätt som helst för er som är sugna på liknande.

Ni kan klicka på bilderna för att få dem större...




Jaa, det var väl allt jag hade att visa denna gång, nästa får bli från trädgården. Sköt om er!

7 kommentarer:

Lotta sa...

Ollonborre (Melolontha melolontha) är en art i skalbaggsfamiljen bladhorningar.

En ollonborre lever i 4-5 år, under större delen av sitt liv som larv under jorden. Som skalbagge lever den endast efter förpuppningen i cirka tre-fem veckor.

Ollonborrens färger varierar från vitt till brungult med ett brunt huvud. Dess surrande kan bäst beskrivas som en helikopters på stort avstånd.

Honan lägger mellan 80 och 100 ägg. Varje år svärmar ollonborrarna, som kan jämföras till exempel med laxarnas lek, då arvsanlagen förs vidare till nästa generation, och dett gör att ollonborrarna lever i cykler, och med fyra-fem års mellanrum kommer det större svärmar av ollonborrar.

Vuxna ollonborrar har vegetabilisk föda som sin näringsbas, något som under flera tusen år har vållat stora problem för bönder. Kemikaliebekämpning under de mittersta årtiondena av 1900-talet, som mest intensivt på 1970-talet, hotade skalbaggens existens. Denna typ av bekämpning används ej längre och numera är ollonborren åter en vanlig syn.
Ollonborrar gillar blonda tjejer. Den borrar sig in i håret, därav även namner ollonborre. Men deras speciella teknik kommer dom så lång in så attakerade måste raka av sig stora delar av håret. De kommer fram i skymningen och är som vanligast på Remigatan.

Lotta sa...

Hej på dig gumman!
Det blev verkligen kanonsnyggt. Jag har minsann varit iväg idag på Sörens granna blommor och handlat på mig lite sommarblommor. Billig var han också, och det är ju en fördel.

Mår lite tjyvtjockt just nu dock, så det får bli en tidig sänggång. Hoppas att det bara är nått jag ätit.

Ses i morgon min vän (hoppas jag i alla fall.

Kramisar

Gårdsromantik sa...

Vad är en ollonborre?
Här uppe i norr har vi tack och lov väldigt lite insekter - kanske därför jag har mycket svårt för dem.

Så fint det blev med vit singel.

Är du sugen på att tävla så kika in hos mig. Jag firar 10000 besökare och lottar ut lite inredningting bland er som lämnar kommentarer.

Kram Maud

Lavendel & Romantik sa...

Hej på dig snuttan!!! Kul att få se dina bilder igen.....Du och ollonborre :-) Kära nån då huga så otäckt...Kram på dig /Majsan

Ulrika sa...

Ollonborrar heheheheheh

Hej kul att höra från dig, såå tjusigt du har gjort. Fint med blommor. Så tjusigt med stolen med blomma. För några veckor sedan plantera jag en blomma som mina kära barn flyttade och ställde bakom dörren och vips så när jag öppna dörren åkte blomman ner från trappen och hamna upp och ner . hihihi. Här hemma badar jag näst intill i färg hihihi Men nu är vi snart klara. Kommer med bilder snart. Ser framemot att läsa nytt inlägg i din roliga blogg snart. Ha det så bra se upp för ollon borrarna

Nygammalt sa...

Snyggt snyggt! du har inte bara legat ute och latat ser jag ;)

Skrattade när jag läste det där med ollonborren och din vänninas panna, ha ha.

Du, om det blir så att ni åker och besöker Star Wars mässan så måste du säga till. Det kan mkt väl hända att jag är där då.

Kramar.

Anonym sa...

Hihi, bäst att passa sig för flugsmällaren:-) Usch , för ollonborre..
Vilka fina bilder du visar..
Kram